De basisscholen van Scholengroep Kempen hebben de voorbije 2 schooljaren hun leerlingen sterke vorderingen zien maken binnen het leergebied Frans, en dit vooral voor spreken en luisteren. Hiervoor kregen ze wekelijks hulp van leerkrachten Frans uit het secundair onderwijs. De goede resultaten van deze proeftuin zet de scholengroep aan dit project in eigen beheer verder te zetten.Proeftuinen is een initiatief van de Vlaamse overheid waarbij scholen via subsidies kunnen proeven van vernieuwingen. Deze proeftuinprojecten focussen op talentontwikkeling bij de leerlingen.Scholengroep Kempen van het GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap heeft de voorbije 2 schooljaren een proeftuinproject ontwikkeld en uitgevoerd waarbij talen, techniek en sport centraal stonden. Binnen het deelproject talen ondersteunden leerkrachten van het secundair onderwijs leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van het basisonderwijs tijdens de lessen Frans. “De doelstelling van deze proeftuin Frans was tweeërlei”, aldus algemeen directeur Ludo Van de Poel. “Enerzijds via taalinitiatie vanaf de kleuterschool de kinderen plezier laten beleven in de Franse taal. Anderzijds het niveau van spreek- en luistervaardigheid van leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar verhogen door het wekelijks inschakelen van een leerkracht secundair onderwijs in de Franse les.”Scholengroep Kempen is net rond met de evaluatie van het project. “ De leerlingenresultaten zijn verbluffend”, zegt projectcoördinator Pieter Loockx. “We merken ten eerste dat tweederde van de leerlingen zegt graag Frans te volgen en dat meer dan 80 % beweert veel te hebben bijgeleerd.” Ook de resultaten van de testen blijken heel goed te zijn. De leerlingen scoren ruim boven de eindtermgrens, en dit voor álle vaardigheden van Frans. Ze scoren zelfs zo’n 15 % beter dan 2 jaar geleden toen er nog geen ondersteuning vanuit de proeftuin was.De duidelijke leerwinst en het steeds groeiend enthousiasme voor het Frans bij de leerlingen zijn 2 belangrijke redenen voor Scholengroep Kempen om het talenproject in de toekomst verder uit te bouwen. “Spijtig genoeg worden, omwille van besparingen bij het ministerie van Onderwijs, de subsidies voor de proeftuinen stopgezet”, zegt Ludo Van de Poel. “Wij zijn dus op zoek moeten gaan naar eigen middelen. Gelukkig is men zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs van de scholengroep overtuigd van het succes van deze formule en wil men hierin volop investeren.” Hierdoor kan er volgend schooljaar in 13 basisscholen van Scholengroep Kempen verder lessen Frans gegeven worden met ondersteuning van een leerkracht uit het secundair onderwijs.